YXNINGÅFALLEN – en något mindre variant av Njupeskärs vattenfall, men med sin egen storslagenhet. För den som gillar ett spännande äventyr, med uppförsbacke och lite kämpa på, blir vandringen upp sannerligen värt besväret för att som belöning till slut välkomnas av synen av dessa underbart vackra fall, här i trakten kallade ”Brudslöjan”. Med en fallhöjd av ca 50 meter kastar sig vattnet i flera nivåer ner i den skogklädda djupa ravinen. Man får en känsla av att detta är ett nästan hemligt ställe dit endast den envetne tar sig. Vägen dit kan verka omarkerad, men skam den som ger sig! Yxningåfallen är ett måste när du besöker Särna. Du kommer inte att ångra dig!

För den som vill utforska området vidare finns en markerad stig till Morvallen. Det är en gammal förfallen fäbod, mycket vackert belägen i fjällkanten. Numera ett välbesökt mål vintertid för skoteråkare men även sommartid för vandrare. Där finns en rastkoja.  Vedungsfjället och Solgropen är ett eldorado på vårvintern. Tänk att ligga i en egengrävd solgrop och ”lapa” sol, andas in frisk fjälluft och känna friheten av de stora vidderna så långt borta från trängsel, bilköer och stress! Hela området har väl markerade leder för skid- och skoter åkning.

WGS vägbeskrivning – följer här tack vare en givmild besökare som dokumenterade sin väg hit!

Utgå från Särna

Kör till Nordomsjön position N61 42.428 E13 07.843

Sväng höger och följ vägen till N61 48.246 E13 13.053

Sväng vänster och passera några avtagsvägar fram till N61 50.643 E13 07.918 där du svänger höger

Vid N61 51.445 E13 09.601 svänger du vänster

Vid N61 52.148 E13 09.472 kan du parkera om du har en bil som är låg under eller om det är väldigt blött

Parkera annars vid N61 52.564 E13 09.571

Vandra ner till Öxningan och passera bron

Följ vandringsleden genom Fröbergsvallen

När vandringsleden delar sig vid N61 52.912 E13 10.083 så väljer du den högra leden

Vid naturreservatsgränsen N61 53.001 E13 10.499 (rekommenderas inte men här kan du vika höger i brant terräng och gå ner till vattendraget för att sedan följa den uppströms och bese fallen)

Fortsätt istället efter leden och du kommer snart att skymta fallen, fortsätt förbi fallen och vik höger på en mindre stig ner till översta fallet N61 52.985 E13 10.917

Följ sedan ibland obefintlig stig efter vattendraget och du får se de olika fallen obs! det är bitvis utmanande terräng vandring på stupkanter, klättring på alla fyra för att komma upp emellanåt så var försiktig.

När du kommer till N61 52.990 E13 10.523 vilken är naturreservatsgränsen så är det enklast att gå tillbaka upp på vandringsleden och ta samma väg tillbaka till parkeringen

Vandringen är 3-4km totalt om man parkerar närmast möjligt

Vi gjorde utflykten med två barn på 3-år & 6-år och det var inga problem förutom att man måste vara extra försiktig när man följer vattendraget nedströms då det finns många passager som är direkt olämpliga för mindre barn att försöka sig på själv.